طراحی سایت چیست | تاریخچه طراحی سایت

طراحی سایت و تاریخچه آن

طراحی سایت چیست | تاریخچه وب سایت | مراحل و عناصر طراحی وب سایت:

در این مقاله سعی داریم به طور خلاصه هر آنچه را که در خصوص طراحی سایت، تاریخچه طراحی وب سایت، انواع وب سایت، اهداف وب سایت، اجزاء و عناصر طراحی سایت می توان گفت، و دانستن آنها خالی از لطف نیست را در اختیار شما قرار دهیم و بازگو نماییم.
با رشد روز افزون استفاده از اینترنت و محیط وب، می توان گفت اینترنت یکی از اعضای اصلی خانواده ها شده است. برای بهره مند شدن از فواید این محیط مجازی نیاز به طراحی و تولید وب سایت است. هر وب سایت بخشی از محیط اینترنت بوده و شامل یک یا تعدادی از صفحات وب می باشد که برای هدفی خاص ایجاد شده است. به زبان ساده طراحی سایت به معنای طراحی و ساخت یک یا چند صفحه وب در بستر اینترنت است.

اولین سایت طراحی شده در دنیا و تاریخچه طراحی وب سایت:

تیم برنرز لی (Tim Berners Lee) نخستین پروژه را به عنوان اولین طراحی وب سایت در سال 1989 آغاز کرد که این پروژه منجر شد به ایجاد یک وب سایت جهانی که در اولین روزهای سال 1991 آغاز و تا سال 1993 انجام آن طول کشید. در ابتدا اینترنت از مقداری نوشته و عکس تشکیل شده بود و در آن زمان همان عکس های ابتدایی برای مردم جالب و جذاب بود. در آن روزها روش و فرمول هایی که دارای اجزای خاصی برای طراحی سایت مانند گرافیک و یا مالتی مدیا وجود نداشت و در ادامه با روی کار آمدن زبان های جاوا اسکریپت و HTML، کم کم سایت ها شکل بهتری به خود گرفتند و از گرافیک بیشتر و بهتری برخوردار شدند. همچنین موتور جستو "موزائیک" تنها جستجوگری بود که آن زمان برای نشان دادن عکس و نوشته وجود داشت؛ سپس به منظور اطمینان از سازگاری و فراگیری طراحی سایت، WWW که یک کنسرسیوم جهانی وب بود، ایجاد شد که به اسم W3 شناخته (مسئول ایجاد استانداردها در زمینه طراحی سایت) و از سال 1994 شکل گرفت.

همانطور که اشاره شد اولین وب سایت دنیا که به پروژه World Wide Web تعلق داشت، طراحی شد و هنوز هم در دسترس است که می توانید آنرا در آدرس http://info.cern.ch/hypertext/www/TheProject.html مشاهده نمایید. اولین سایت در جهان، چیزی از لوح های گلی انسان های اولیه کم ندارد!

اولین سایت طراحی شده در دنیا و تاریخچه طراحی وب سایت

هدف از طراحی سایت:

ممکن است هدف شما از طراحی سایت با شخص دیگر متفاوت باشد. سایت های مختلف برای هدف های گوناگون طراحی می شوند امروزه برای تمامی مشاغل و کارها می توان وب سایت راه اندازی نمود. با یک جستجو ساده متوجه می شوید که میلیون ها سایت با هدف و موضوع متفاوت طراحی شده اند؛ سایت هایی از قبیل: سایت های شخصی، سایت های شرکتی، سایت های فروشگاهی، سایت های خبری و مجله ای، سایت های دانشگاهی، سایت های آموزشی و... .

مراحل طراحی، کدنویسی، نصب و راه اندازی سایت:

1- انتخاب یک نام مناسب برای سایت
2- ثبت دامنه برای وب سایت
3- طراحی و کدنویسی پنل مدیریت محتوا
4- طراحی گرافیک اختصاصی برای سایت
5- خرید هاست / سرورهای میزبان (هاست ویندوزی و یا هاست لینوکس بسته به زبان برنامه نویسی سایت)
6- بارگذاری سایت طراحی شده بر روی هاست به منظور نمایش سایت در اینترنت (Upload)

امنیت سایت:

مخاطبان اینترنت هنگام وارد شدن به یک وب سایت، توسط نرم افزارهای امنیتی بررسی می شوند، سپس در صورت تایید توسط سپر امنیتی سایت، به ایشان اجازه داده می شود تا از امکانات و برنامه های سایت استفاده نماید و در صفحات مختلف سایت طراحی شده بگردد.

انواع طراحی وب سایت ها:

وب سایت ها و سایت های اینترنتی بر اساس کاربردشان به چند دسته مختلف تقسیم می شوند:

1- وب سایت های استاتیک / ایستا / ثابت (Static Website):

سایت های استاتیک در اصل برای توسعه های اتی کاملا به به طراحی حرفه ای یا نیمه حرفه ای سایت نیاز دارند و اصلا مالکین و مدیران آن سایت ها نمی توانند مطالب و محتوای آنها را بروز نمایند. زبان برنامه نویسی اینگونه از سایت ها در بیشتر موارد HTML و Java Script می باشد که برای همه طراحان سایت به عنوان پیش فرض انتخاب می شود. اگر طراح سایت ما یک متخصص باشد از CSS نیز استفاده می کند. از آنجا که برای طراحی وبسایت و ساخت سایت از حجم کمتری از برنامه نویسی دستی و کدهای اپراتوری در طراحی وبسایت های استاتیک استفاده می گردد، سرعت نمایش بالاتری در مرورگرها (Loading) دارا می باشند که باعث خوانایی بیشتر سایت توسط موتورهای جستجو می گردد که این مورد برای سئو سایت بسیار حائز اهمیت است. در عین حال وابستگی کامل صاحب سایت به طراح سایت و افرادی که این سایت را کدنویسی کرده اند ایجاد می کند زیرا تنها راه بهینه سازی محتوای سایت، استفاده از طراحان اولیه سایت است. سایت های استاتیک برای افراد و شرکت هایی پیشنهاد می شود که بروزرسانی محتوایی آنها در سال خیلی کم است و در طول سال مطلب و یا محتوای جدید کمی به سایت افزایش یا کاهش خواهند داد.

2- وب سایت های داینامیک / پویا (Dynamic Website):

از مزیت های سایت های داینامیک این است که مدیر سایت و یا مالک سایت با استفاده از آموزش اولیه ای که طراح سایت به ایشان می دهد می تواند به راحتی سایت خود را از نظر محتوا و عکس بروزرسانی نماید و با توجه به اینکه در اینگونه سایت ها از زبان های برنامه نویسی بروز دنیا استفاده می شود امکانات زیادی در آنها قابل ایجاد است مانند: ایجاد صفحات داینامیک و گالری های مدیا و تصاویر متحرک، فرم ها و موتورهای جستجوی تخصصی و حساس به کلمات کلیدی و یا خاص و.... سایت های داینامیک برای افراد و شرکت هایی که حجم تولید و یا ویرایش محتوای آنها زیاد است و نیاز دارند که بروزرسانی لحظه ای در محتوای سایت انجام دهند، و طراح سایت نیز در کنارشان نیست، مناسب می باشد.

3- پرتال ها (Portals):

پرتال ها، سایت های داینامیکی هستند که چندین هدف مختلف را در یک سایت دنبال می کنند. به عبارت دیگر، مجموع چند سایت داینامیک که به منظور رسیدن به یک هدف مشترک برای یک مدیر و یا مجموعه ای از شرکت ها باشند را می توان یک پرتال نامید. برای مثال یک پرتال خبری می تواند از چند سایت کوچکتر به وجود آمده باشد که هر یک امکان خاصی چون انتشار تصاویر، عضوگیری، انتشار اخبار، نظرسنجی و... را در اختیار مالکان و یا بهره برداران آن قرار می دهد، ضمن اینکه تمام ویژگی های یک سایت استاتیک می تواند در یک پرتال نیز توسط طراح سایت ایجاد گردد و طبق آن بهره برداری شود. پرتال ها معمولا توسط سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی سفارش داده می شود و به دلیل نیاز به بروزرسانی بخش های مختلف، مدیریت آنها توسط یک ادمین و یا خود طراح سایت، بهینه سازی و نگهداری می شود.

4- سایت استاتیک و نیمه داینامیک فلش (Static and Dynamic Flash Website):

سایتهای گرافیکی و یا در اصطلاح Flash از نوع استاتیک و نیمه داینامیک قلمداد می شوند که توسط نرم افزارهای خاصی طراحی و مدیریت محتوا می شوند؛ این مدل طراحی خیلی وقت است که منسوخ شده است. معمولا از XML یا Action Script برای ایجاد قابلیت های تغییر یا هوشمندی در این سایت ها استفاده می شود ولی کاملا به سلیقه طراح سایت بستگی دارد. به طور کلی سایت های فلش استاتیک غیر قابل تغییرند و مانند سایت های ثابت توسط طراح ایجاد می شوند و برای تغییر آن نیاز است به افراد متخصص مراجعه کنیم.

5- سایت دارای سیستم مدیریت محتوا / CMS:

CMS مخفف جمله Content Management System می باشد، وبسایت هایی از نوع سایت های داینامیک یا پرتال ها هستند که توسط طراحان حرفه ای سایت برای مصارف خاص و یا پروژه های ویژه طراحی و تدوین می گردند.
تمام خصوصیات مربوط به سایت های داینامیک در مورد سایتهای CMS کاملا صدق می کند. طراحی وب سایت های CMS در طراحی سایت مانند طراحی یک خط تولید در یک کارخانه بزرگ تولید پوشاک و یا صنایع غذائی می باشد و طراح سعی در رعایت تمام اصول امنیتی، گرافیکی، رنکینگ موتورهای جستجو و سایر الزامات می نماید.

همچنین دو روش متداول برای طراحی وب سایت هایی که هم در سایز دسکتاپ و هم در سایز موبایل کار می کنند وجود دارد. طراحی واکنش گرا و یا پاسخگو (Responsive) و طراحی تطبیقی یا Adaptive است. در طراحی ریسپانسیو، محتوا بسته به اندازه صفحه به صورت پویا حرکت می کند. در طراحی اداپتیو، محتوای وب سایت در اندازه های طرح که با اندازه صفحه نمایش مشترک مطابقت دارند، ثابت شده است.

انواع طراحی وب سایت ها


حال که درباره طراحان سایت صحبت شد، بد نیست کمی هم از وظایف آنها بدانیم:

وظایف یک طراح سایت به این بستگی دارد که مسئولیت انجام کدام قسمت را به عهده گرفته است. در واقع برای راه اندازی یک سایت حرفه ای به دو تیم یا شخص نیاز می باشد. یک تیم برای طراحی بخش Front-end (کسی است که با استفاده از تکنولوژی های مختلف مانند HTML ،CSS ،Javascript و...) ظاهر یک سایت را طراحی می کند و کاری به کدهای پشت صحنه ندارد)، و یک تیم یا شخصی دیگر نیز برای بخش Back-end که شامل کدهای سمت سرور یا همان طراحی و ساخت قسمت مدیریت سایت است. طراح وب با مد نظر قرار دادن هدف سایت و مخاطبان آن و با استفاده از عوامل متناسب با رویکرد سایت و نیز با استفاده از ذهن خلاق و ذوق هنری خود در بکار بردن ابعاد و رنگ ها، طرحی می سازد که ضمن ایجاد یکپارچگی در کلیه صفحات وب، نمای تکرار شونده و خسته کننده ای را به بازدید کننده نرساند.

طراحی وب را با برنامه نویسی وب اشتباه نگیرید!

اشتباهی که معمولا افراد تازه کار به آن مبتلا می شوند این است که طراحی وب را با برنامه نویسی وب اشتباه می گیرند. در صورتی که این دو مفهوم کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و نباید به جای دیگری از آنها استفاده نمود.

"طراحی وب" به مجموعه کارهایی گفته می شود که زیبایی ظاهری سایت را ایجاد می کند. در واقع هر آن چیزی که کاربر با آن مواجه می شود و آنرا در صفحه نمایشگر خود می بینید، حاصل "طراحی وب" و کار "طراح وب" است. اما "برنامه نویسی وب" متفاوت است. یک برنامه نویس وب کدهایی را می نویسد که کاربر نمی تواند آنها را ببیند و آن کدها بصورت مستقیم تاثیری روی ظاهر سایت ندارند و در پشت صحنه اجرا می شوند، برای مثال مقالات را از بانک اطلاعاتی در پشت صحنه می گیرند و به کاربر نشان می دهند.


اجزاء و عناصر طراحی وب سایت:

" عناصر بصری کلیدی " بکار برده شده در طراحی سایت:

۱- چیدمان / طرح بندی:

در دنیای وب، یکی از اهداف اصلی کمک به بازدید از اطلاعات مورد نظر خود در یک نگاه است که شامل حفظ تعادل، سازگاری و یکپارچگی طرح می باشد.

۲- رنگ:

انتخاب رنگ به هدف و مشتری بستگی دارد. می تواند یک طرح سیاه و سفید ساده و یا چند رنگ باشد و شخصیت شناسی فرد یا برند یک سازمان را با استفاده از رنگ ها در وب انتقال دهد.

۳- گرافیک:

گرافیک ها می توانند شامل لوگو، عکس و بنر، کلیپ و آیکون باشند که همگی باعث تقویت طراحی سایت می شوند. برای تجربه مناسب کاربر، این کارها باید به شیوه درست صورت گیرد، با رنگ و محتوای صفحه وب کار کنند، در حالی که آن را بیش از حد پر ازدحام یا کند نکند.

۴- فونت ها:

استفاده از فونت های مختلف نیز می تواند باعث افزایش جذابیت در طراحی وب سایت شود. اکثر مرورگرهای وب صرفا می توانند برخی از فونت ها را بخوانند که معروف به "فونت های امن وب" هستند، بنابراین طراح شما مجبور است که از این فونت های پذیرفته شده مذکور استفاده کند.

۵- محتوا:

محتوا و طراحی می توانند با هم همکاری کنند تا پیام سایت را از طریق تصاویر و متن افزایش دهند. متن نوشتاری باید همیشه مرتبط و مفید باشد تا خواننده گیج نشود و آنچه را که می خواهد در اختیار وی قرار دهد تا در سایت باقی بماند. محتوای سایت باید برای موتورهای جستجو بهینه شده و از طول مناسب برخوردار باشد و شامل کلمات کلیدی مرتبط نیز باشد.

اجزاء و عناصر طراحی وب سایت

همچنین باید گفت، علاوه بر اجزاء و عناصر اصلی طراحی وب که یک سایت را زیبا و از نظر بصری جذاب می کند، یک وب سایت باید همیشه کاربر نهایی را در نظر بگیرد؛ از این رو با توجه به عوامل زیر می توان کاربر پسندی (User-Friendly) را نیز محقق ساخت:

۱- جهت نمایی و ناوبری / نویگیشن Navigation:

معماری سایت، منوها و سایر ابزارهای نویگیشن در طراحی وب با توجه به چگونگی جستجو کاربران ایجاد می شوند. هدف این است که به کاربر کمک کند تا ضمن سهولت، با یافتن کارآمد اطلاعات مورد نیاز خود، در سایت حرکت کند و بگردد.

۲- چندرسانه ای Multimedia:

محرک های ویدئویی و صوتی مرتبط در طراحی سایت می تواند به کاربران کمک کند تا اطلاعات را به دست آورند و به راحتی و سریع فهم را توسعه دهند. این می تواند بازدید کنندگان را تشویق به صرف وقت بیشتر در صفحه وب کند.

۳- سازگاری Compatibility:

برای افزایش بازدید از سایت، صفحات وبی را طراحی کنید تا در مرورگرها و سیستم عامل های مختلف به همان اندازه عملکرد خوبی داشته باشید.

۴- فناوری Technology:

پیشرفت در فناوری، به طراحان این آزادی را می دهد که بتوانند حرکت و نوآوری را اضافه کنند و صفحات وب را همیشه به صورت پویا و حرفه ای بسازند.

۵- تعاملی Interactive:

با افزودن کادرهای تفسیر و نظرسنجی در طراحی، مشارکت فعال کاربر را افزایش دهید. با استفاده از فرم های ایمیل و ثبت نام در خبرنامه، کاربران را از بازدید کنندگان به مشتری تبدیل کنید.

 

خاطر نشان می کنیم، برای بهتر دیده شدن کسب و کار، و نیز معرفی خدمات و محصولات خود در محیط مجازی اینترنت، طراحی وب سایت خود را به " گروه نرم افزاری تیدار " بسپارید... با ما تماس بگیرید

 

گروه نرم افزاری تیدار عضو مجازی و دیجیتالی شما...!
2020 © Tidaar Group. All Rights Reserved