سئو چیست، چه کاربردی دارد و چرا سئو سایت از اهمیت زیادی برخوردار است؟
سئو در کلام یک مفهوم ساده است اما پیچیدگی های بسیاری در پیاده سازی آن وجود دارد. سئو به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می باشد. می توان گفت سئو، راهکاری برای افزایش ترافیک وب سایت و کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجوی گوگل است که با رعایت دستورالعمل ها و تکنیک هایی که در بخش فنی سایت و تولید محتوا و همچنین عملیاتی که خارج از سایت بر روی آن انجام می شود، به افزایش آمار بازدید سایت و رسیدن به هدف تعیین شده کمک می کند. سئو فقط در مورد موتورهای جستجو نیست، سئو برای بهتر بودن سایت شما برای بازدیدکنندگان نیز می باشد. دانش سئو هر روز گسترده تر و عمیق تر از گذشته می شود و برای درک آن می بایست به طورت مداوم مطالعه کرد و بروز ماند. گستردگی مفهوم سئو موجب می شود هر فرد به فراخور تجربه و دانش خود تعریف متفاوتی از آن ارائه نماید.
سئو را می توان "تحلیل رفتار کاربران و موتورهای جستجو با هدف طراحی استراتژی مناسب برای کسب بهترین نتیجه ممکن" معنا کرد. سئو در واقع یک مسابقه است که به ازاء هر کلمه کلیدی در موتورهای جستجو برگزار می شود. "متخصص سئو" کسی است که نیازهای اساسی مخاطب، اهداف کسب و کار و منابع آن را می شناسد و بر اساس منابعی که در اختیار دارد و با بررسی وضعیت رقبا، استراتژی بهینه برای رسیدن به موفقیت در این رقابت را طراحی می کند.
بازاریابی اینترنتی شامل مفاهیم، ابزارها و روش های مختلفی می شود که از مهمترین آنها می توان به طراحی سایت و اپلیکیشن، تبلیغات آنلاین، فعالیت در شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوایی، ایمیل مارکتینگ و البته بازاریابی از طریق موتورهای جستجو (SEM= Search Engine Marketing) اشاره کرد. SEO ابزاری مناسب و کارآمد برای فعالیت در فضای بازاریابی آنلاین محسوب می شود (SEO= Search Engine Optimization).
بیشتر روش های بازاریابی آنلاین مانند تبلیغات و ایمیل مارکتینگ تا زمانی که از آنها به صورت مستمر استفاده می کنید ارزشمند هستند و به محض متوقف کردن فعالیت های خود با افت شدید یا از دست رفتن آن مواجه می شویم، اما بازاریابی سئو برای کسب و کار شما ارزش افزوده ای پایدار ایجاد می کند به طوری که حتی پس از متوقف کردن فعالیت های خود، و به شرط رعایت درست استانداردهای سئو، تا مدت ها برای شما سودآور خواهد بود. این نکته مهم را نیز نباید فراموش کنید که با متوقف کردن عملیات و اقدامات سئو، پس از مدتی اثر آن کم شده و عرصه رقابت را به رقبای خود می بازید. پس یقینا "نرخ تبدیل به مشتری" و "سرمایه گذاری برای سئو" در مقایسه با دیگر روش ها پایین تر و بهینه تر است.
با پیشرفت علم و اینترنتی شدن خرید و فروش، سئوی سایت بهترین و موثرترین گزینه برای کسب سود و فروش بیشتر است. اگر می خواهید فروش خوبی داشته باشید باید سایت خود را سئو کنید. طبق آمار گوگل، روزانه در حدود ۳.۵ میلیارد نفر از گوگل استفاده می کنند. در واقع بیشتر آدم های روی کره زمین، اگر بخواهند چیزی بخرند یا سوالی بپرسند اول به گوگل مراجعه می کنند! در هر ثانیه بیش از 60 هزار جستجو در گوگل انجام می شود؛ بیش از 60 درصد از کسب و کارهای دنیا، سئو و بازاریابی محتوا را مهمترین روش بازاریابی خود می دانند و به طور متوسط بیش از 40 درصد از بودجه های بازاریابی در شرکت های بزرگ، در فضای آنلاین سرمایه گذاری می شوند. بیش از 45 درصد از جستجوها در گوگل به کسب و کارهای محلی اشاره دارند. بنابراین از همین آمار کوتاه می توان به اهمیت سئوی سایت پی برد. زمانی که سایت شما سئو شده باشد و در بالاترین رتبه ها در جستجوی گوگل قرار گیرد بی شک شما کارتان را درست انجام داده اید و در حوزه ای که فعالیت دارید بهترین هستید. در این شرایط تنها دغدغه شما باید رساندن به موقع محصولات و یا خدمات خود به مشتریانتان باشد.
با یک نگاه عمیق می توان گفت برای تعیین رتبه یک صفحه در نتایج جستجوی گوگل بیش از 200 فاکتور مختلف توسط ربات های گوگل بررسی می شوند. اما اگر کمی عمیق تر نگاه کنیم می توان این موارد را در پنج دسته کلی تقسیم نمود در پایین به آنها اشاره کرده و توضیح می دهیم:
1- سئو از بعد فنی
2- استراتژی سئو و برنامه ریزی
3- تولید محتوا و بازاریابی محتوایی
4- لینک سازی
5- آنالیز و انجام برنامه ریزی به شکل پویا
1- سئو از نگاه فنی:
به جرات می توان گفت که مهمترین و تاثیرگذارترین فاکتور برای موفقیت یک سایت، رعایت و توجه به استانداردهای سئو هنگام طراحی وب سایت و کدنویسی آن است. گوگل برای درک محتوای صفحه باید پیش از هر چیز به آنها دسترسی داشته باشد و این مهم به ساختار سایت شما و نحوه کدنویسی و برنامه نویسی سایت بستگی دارد. مواردی شامل رعایت استانداردهای HTML هنگام کدنویسی، بهینه سازی سایت برای موبایل، افزایش سرعت صفحات، نشانه گذاری استاندارد (Schema) و... را می توان از مهمترین فاکتورهای فنی برای سئو برشمرد.
2- استراتژی سئو و برنامه ریزی:
برای شروع کار خود نیازمند یک استراتژی مشخص و دقیق خواهیم بود. استراتژی ما در سئو براساس شناخت ما از مخاطب و تحلیل رقبا شکل می گیرد. براساس موضوعات هدف خود و ادبیات کاربران عبارات کلیدی هدف را شناسایی کرده و با توجه به وضعیت رقبای خود و نقاط ظعف و قوت آنها یک برنامه اجرایی برای اقدامات لازم و نیز تولید محتوا در نظر می گیریم.
3- تولید محتوا و بازاریابی محتوایی:
پس از آنکه صفحات شما در دسترس گوگل قرار گرفت، محتوای آن بررسی شده و موضوع صفحه تعیین می گردد. نگارش محتوا علاوه بر توجه به مخاطب نیازمند شناخت دقیق از الگوریتم های گوگل برای بررسی و درک آن است. سایت های بسیاری وجود دارند که صفحات آنها مملو از محتوای غنی و ارزشمند است ولی به دلیل عدم شناخت از این الگوریتم ها موفقیتی در سئو کسب نمی کنند.
4- لینک سازی:
کیفیت محتوا و ساختار استاندارد موجب می شود که گوگل محتوای شما را به درستی درک کند، در بسیاری از پروژه های سئو میزان رقابت بالا نیست و رعایت همین نکات برای رسیدن به رتبه یک گوگل کفایت می کند ولی اگر این نکات توسط همه رعایت شد کدام یک مستحق جایگاه بهتر است؟!
لینک سازی به دو بخش اصلی داخلی و خارجی تقسیم می شود. لینک سازی داخلی موجب می شود که گوگل درک درستی از ساختار سایت و ارتباط موضوعی صفحات داشته باشد و لینک سازی خارجی ارزش و اعتبار هر صفحه در فضای اینترنت را مشخص می کند. شناخت و پیاده سازی استراتژی های لینک سازی به ما کمک می کند که در رقابت های پیچیده تر نیز شانس موفقیت بالایی داشته باشیم.
5- آنالیز و انجام برنامه ریزی به شکل پویا:
در آخرین قدم تلاش می کنیم تا نتایج بدست آمده از چهار مرحله قبلی را تحلیل کرده و با استفاده از اطلاعات آماری که جمع آوری می کنیم، استراتژی های خود را بهینه کنیم. در این مرحله تجربه به کمک دانش آمده و چشم اندازهای جدیدی را برای ما باز می کند. اطلاعاتی که از آنالیز فعالیت های خود به دست می آوریم به ما کمک می کند که این فرآیند را از ابتدا بازبینی کرده و هدف گذاری های خود را اصلاح کنیم. در نهایت می توان گفت سئو، یک چرخه بی پایان از مراحل فوق است و ما باید همیشه در حال بهبود فرآیندهای هدف گذاری و اجرایی خود باشیم.
گوگل از سه منظر به سایت شما اعتماد می کند و اعتبار می دهد:
اعتبار سایت:
سایتی که محتوای خوب و مفید تولید می کند، مرتب بروزرسانی می شود و لینک های مختلفی دریافت می کند، در نظر گوگل معتبر می شود.
عمر سایت:
حتی گوگل هم این را می داند که احترام بزرگترها واجب است! سایتی که مدت زیادی از زمان فعالیتش می گذرد اعتبار بیشتری از سایت های جوان دارد.
گواهی SSL:
این گواهی را باید از شرکت ارائه دهنده هاست دریافت کنید. داشتن این گواهی نشان دهنده این است که اطلاعات کاربران در سایت شما امن خواهد بود.
تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئوی سایت:
حضور در شبکه های اجتماعی دو مزیت بزرگ برایتان به دنبال دارد. اول این که با انتشار مطالب در این شبکه ها به سایت خود لینک می دهید (لینک سازی خارجی) و نکته مهم دیگر این است که با فعالیت در شبکه های اجتماعی، ارتباط نزدیک تری با مخاطبان برقرار می کنید. آنها محتوای صفحات شما را می خوانند، درباره آنها صحبت می کنند و آنها را به اشتراک می گذارند.
در این راستا "گروه نرم افزاری تیدار" با استفاده از آخرین متد روز دنیا و انجام آن با بالاترین کیفیت در کنار شما خواهد بود و شما را برای داشتن وب سایتی معتبر با حضور در تاپ سرچ گوگل، یاری می دهد. با ما تماس بگیرید